Assalammualaikum,

Blog ini menyediakan himpunanan hadis Rasullulah SAW yang pelbagai untuk rujukkan umat islam.Sesiapa yang ingin mencari rujukkan hadis - hadis Rasullullah SAW , anda telah menemui blog yang berkenaan . Sesungguhnya seseorang muslim yang beriman itu tidak akan sesat selagi berpegang teguh kepada Al - Quran dan Sunnah ( Hadis ) Rasullullah SAW.Sesiapa yang bercanggah tentang sesuatu perkara dan hilang pedoman , kembalilah pada Al - Quran dan Hadis Rasullulah , nescaya engkau pasti selamat.Semakin dekat hari Kiamat itu , maka manusia akan semakin hilang pedoman , maka Al - Quran dan Hadis Rasullullah lah yang akan membantu.Semoga dengan terciptanya blog ini akan dapat memudahkan urusan kalian semua.Insyallah , blog ini akan sentiasa di Update dengan izin Allah SWT.



تَرَكْتُ فِيْكُمْ اَمْرَيْنِ مَا اِنْ تَمَسَكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوْا اَبَدَ
كِتَابَ اللهِ وَسُنَّتِى
Ku tinggalkan kepadamu (umat Islam) dua pusaka abadi, apabila kamu berpegang kepadanya
nescaya kamu tidak akan sesat ,iaitu Kitab Allah (Al Quran) dan Sunnahku
عَنْ سَلْمَةَ قَالَ سَمِعْتُ
رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يَقُولُ مَنْ يَقُلُ عَلَى مَا أَقُلُ فَلْيَتَبَوَّا مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ
Dari salmah katanya :
Rasulullah s.a.w. bersabda :
"Barang siapa yang mengatakan sesuatu yang tidak pernah kuucapkan
maka menepati tempat duduknya di neraka."
Hadis sahih riwayat Muslim

Al Fatihah kepada Arwah Adik Shafain bin Shaedi



Himpunan Hadis Hadis Rasullulah ( Sahabat Rasullullah )

Share

1- Larangan Mencela Sahabat Rasullullah
Daripada Abu Said al-Khudri r.a., Nabi s.a.w bersabda: "Janganlah kamu mencela sahabatku. Demi yang diriku di tangan-Nya, jika salah seorang daripada kamu membelanjakan emas sebanyak bukit Uhud, nescaya tidak menyamai secupak daripada apa yang mereka belanjakan, malahan setengah cupak juga tidak menyamainya."
( Riwayat Muslim )


2- Dua Orang Penghulu Syurga
Daripada Anas bin Malikr.a., beliau berkata bahawa Rasullullah s.a.w. bersabda kepada Abu Bakr dan Umar: "Inilah dua orang penghulu ahli syurga yang ‘dewasa’ dikalangan golongan yang terdahulu dan terkemudian melainkan para nabi dan rasul."
( Riwayat al-Tarmizi )
Keterangan:- terdapat beberapa pandangan ulama pada maksud‘dewasa’ dalam hadis ini
-orang yang yang berumur diantara tiga puluh hingga empat puluh tahun
-orang yang berumur diantara tiga puluh hingga lima puluh
-orang yang penyayang dan berakal. Allah memasukkan ahli syurga ke dalam syurga dalam keadaan mereka bersifat penyayang dan berakal.
                                                   ( Tuhfah al-Ahwazi)


3- Keistimewaan tertentu Beberapa Sahabat Nabi
Daripada Anas bin Malik r.a., Nabi s.a.w. bersabda: "Daripada kalangan umatku; Abu Bakr adalah yang paling mengasihani umatku; Umar adalah yang paling kuat didalam agama Allah; Uthman adalah yang paling benar bersikap malu; Ubai bin Ka’ab adalah adalah yang paling mengetahui cara membaca Al-Quran; Zaid bin Thabit adalah yang paling mengetahui ilmu faraidh (mawarith); Mu’az bin Jabal adalah yang paling mengetahui perkara halal dan haram. Sesungguhnya bagi setiap umat terdapat orang jujur; manakala daripada kalangan umat ini Abu Ubaidah bin al-Jarrah adalah yang paling jujur."
( Riwayat al-Tarmizi )


4- Keistimewaan Golongan Ansar
Daripada Anas bin Malik r.a., Nabi s.a.w. bersabda: "Tanda orang munafikialah membenci orang Ansar; tanda orang mukmin ialah mengasihi orang Ansar."
( Riwayat al-Bukhari dan Muslim )
Keterangan:- Dikhususkan keapada golongan Ansar untuk mendapat kedudukan yang besar sebegini kerana mereka telah berjaya memberi perlindungan, pertolongan dan pengorbanan kepada Nabi Muhammad s.a.w. dan mereka yang bersama baginda.
                                                          ( Fath al-Bari)